Narrow your search

Library

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

DocAtlas (1)

EhB (1)

Hogeschool Gent (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KBR (1)

KDG (1)

KU Leuven (1)

PXL (1)

More...

Resource type

book (1)


Language

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2010 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
De buurt en de school: gescheiden contexten? : een onderzoek bij kinderen naar de relatie tussen hun buurt en hun onderwijservaringen en -verwachtingen
Author:
ISBN: 9789033476068 Year: 2010 Volume: 14 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke is de meest geschikte omgeving voor een kind om in op te groeien? De stedelijke buurt is meestal niet het antwoord op deze vraag. Integendeel, de stad wordt beschouwd als overbevolkt, vervuild, druk, onpersoonlijk en allesbehalve een gepaste leefomgeving, zowel voor kinderen als jongeren. Dergelijke invalshoek benadrukt de stedelijke buurt als beperkend en negeert de potentiële kansen. Hoe kinderen die opgroeien in een stedelijke context dit zelf ervaren, blijft echter achterwege in de discussie. Dit boek laat de kinderen, uit 3 verschillende stedelijke buurten, zelf aan het woord. Hoe omschrijven ze hun buurt? Hoe beleven ze hun buurt? Hoe maken ze gebruik van hun buurt? Via een waaier aan kwalitatieve onderzoeksmethoden geeft de auteur een caleidoscopisch beeld over de buurten. Zij distilleert vanuit hun antwoorden verschillende buurtmechanismen. Treedt de buurt op als een socialisatiemilieu? Fungeren de sociale relaties in de buurt als hulpbronnen? Biedt de aanwezige buurtinfrastructuur een lerende omgeving aan? Op dergelijke manier achterhaalt zij welke kansen buurten geven of welke beperkingen ze opleggen. De focus ligt hierbij op onderwijs, met de volgende centrale vraag: speelt de buurt waar kinderen wonen een rol bij hun schoolkeuze, hun schoolervaringen?

Listing 1 - 1 of 1
Sort by